Site icon חתונמי – נישואים אזרחיים

מצגת 3 – מודל הטווח המלא (מנהיגות מעצבת/מתגמלת)

 

 

מנהיגות מעצבת ומתגמלת – Burns, 1978  :

 

מודל הטווח המלא – Bass & Avolio, 1996 :

באס הוסיף ממדים התנהגותיים למה שברנס אמר. צירX  זה מפסיבי לאקטיבי. ציר Y זה מ-לא אפקטיבי לאפקטיבי. הרעיון של המודל הוא ככל שמנהיג יותר אפקטיבי כך הוא יותר משפיע והמנהיגות שלו היא יותר אינטנסיבית. בעזרת המודל אפשר לצפות בהתנהגות, לכמת אותה, ולבחון אותה באובייקטיביות, אפשר ללמוד איך הכי טוב להתנהג.

פרופיל מנהיגותי אופטימלי – אקטיבי/אפקטיבי (תכונות מנהיגות יותר גבוהות).

פרופיל מנהיגותי כושל – פסיבי/לא אפקטיבי (תכונות מנהיגות יותר נמוכות).

הערה: מנהיג מעצב יכול להתנהג גם בסגנון מתגמל, אך רוב ההתנהגויות שלו יהיו מעצבות.

 

כל העובדים הנ"ל יעבדו כי "כדאי להם" לשתף פעולה. אבל, גורמי המנהיגות המביאים עובדים להשקיע מעבר למה שכדאי להם, להזדהות עם מטרת הארגון כמטרה אישית, ולראות בארגון כתורם מעבר לפן החומרי זה מנהיגות מעצבת.

דוגמאות מהכיתה להתייחסות אישית – לוי אשכול, יצחק תשובה, סרטון מורה תלמיד.

באתגור אינטלקטואלי הבעיות לא יהיו על כתפי המנהל והעובדים יחשבו בעצמם על דברים. לטווח הארוך זה טוב – מנהל מקבל עובדים שלומדים דרך טעויות (הבסיס ללמידה), הם חושבים לבד, "ראש גדול", לוקחים אחריות, מעלים את תחושת המסוגלות העצמית שלהם, יצירתיים, יש להם יותר מוטיבציה כי כשעובד מעלה רעיון הוא יתייעץ עם המנהל שיכוון אותו ויפתח את החשיבה שלו. מנהיגות מתגמלת טובה בעיקר לטווח הקצר (כי המשימות ברורות וקל להגיד לעובד מה לעשות).

דוגמאות מהכיתה לאתגור אינטלקטואלי – לוי אשכול (רצה אנשים שלא רק מסכימים על הכל, אנשים שמסוגלים להתנגד ולהתבטא , לחשוב מחדש ובכך להתקדם), שי אגסי (התייחסות אינדיבידואלית ואתגור אינטלקטואלי).

דוגמאות מהכיתה להנעה השראתית – שי אגסי וחזון למכונית חשמלית (בהתחלה לא האמינו שהוא יצליח ועובדה שהוא הצליח), סרטון מורה תלמיד.

  1. השפעה אידיאלית התנהגותית – מתייחסת להתנהגות בפועל של אותו מנהיג בהקשר לאותם רעיונות ומטרות. המנהיג לא רק מדבר אלא גם מדגים בהתנהגותו שהדבר אפשרי. למשל ההתנהגות לבוא ראשון וללכת אחרון – תשפיע על העובדים גם. זהו מצב בו המנהיג לוקח אחריות ונותן גב למונהגים, הוא מוכן להיות קורבן ולוותר על מנת שדברים יצליחו. הוא לא יכול לדרוש מהמונהגים מה שהוא לא דורש מעצמו.
  2. השפעה אידיאלית מיוחסת – מצב שבו אין קשר יומיומי עם הממונה, צופים בו ממרחק ומייחסים לו תכונות המיוחסות למנהיג.

דוגמא מהכיתה – לוי אשכול לא נתפס כמנהיג (השפעה מיוחסת נמוכה) אבל התנהגותו הייתה מנהיגותית (השפעה התנהגותית גבוהה).

Exit mobile version