Site icon חתונמי – נישואים אזרחיים

הפרעת אישיות תלותית

סוגיות בנושא אבחון והפרעת אישיות הקטגוריות אינן מובחנות וברורות כמו הסימפטומים. למשל בהפרעה נרקיסיסטית – תחושה שמגיע לי – עד כמה? מתי זה מספיק חמור כדי לענות להגדרה של הפרעת אישיות ומתי זה פשוט פינוק? מתי הפרעה תלותית היא הפרעה או סתם פאסיביות? יש כל מיני בעיות:

ההצעה: ליצור רצף. האדם יקבל ציון על רצף. למשל רצף אחד יהיה "נוקשות לעומת גמישות". כך לגבי כל תכונה. כך בונים פרופילים ואפשר להגדיר ולומר שמישהו שהסה"כ שלו הוא כזה וכזה כנראה נוטה להפרעה הזאת… אבחנה קטגוריאלית מתאימה למחקר, למתן זכויות, נראית ברורה (אנו אוהבים מידע מאורגן) אך לא תמיד משקפת את המציאות המורכבת של בני האדם. לכן צריך רצף.

פסיכוזה

מונח פסיכיאטרי – משמעותו מצב שיכול להיות בדרגות שונות של אובדן חלקי או מלא של קשר עם המציאות. מתבטא בפגיעה בבוחן מציאות.

שתי הפרעות פסיכוטיות נפוצות:

  1. סכיזופרניה
  2. מאניה-דפרסיה (הפרעה בי-פולארית)

 

  1. סכיזופרניה

נוטים להתבלבל עם אישיות מרובה–multiple personality. האישיות מתפרקת לכמה פיצולי אישיות. אנשים בטעות קוראים לזה סכיזופרניה. "פיצול של הנפש". בעבר נקרא "שסעת" כי הנפש שסועה. יש פיצול והוא בתוך תהליכי החשיבה והרגש שלנו. קיימת בכל התרבויות והאוכלוסיות ונמצאת בכ-1% מהאוכלוסייה. הגיל הרווח הוא בין 18-30, אצל גברים לרוב לפני גיל 30 ואצל נשים אחרי. בקרב נשים – ההפרעה יכולה להופיע על פני טווח גילאים רחב יותר (יכולות לחלות גם בגיל 45-50), יתכן והופעות אצל נשים הן מתונות יותר בשל נוכחות הורמונים נשיים (בעיקר אסטרוגן) וההתפרצות המאוחרת קשורה בירידת רמת ההורמונים.

מהלך ההפרעה הוא כרוני, עם אפיזודות של נסיגה והתחדשות ההפרעה. יש צורך באשפוז.

רק כ 25% חווים נסיגה מלאה של הסימפטומים ושיקום מלא. השאר – נסיגה חלקית, שיקום – אך לא חזרה לרמת התפקוד הקודמת.

אויגן בלוילר– פסיכיאטר שוויצרי, כתב בשנת 1911 ספר על המחלה. הוא הראשון שהשתמש במונח "סכיזופרניה " או קבוצת הסכיזופרניות".

בלוילר תיאר 4 סימפטומים עיקריים, הידועים כ-A4:

הגדרת DSM-5 לסכיזופרניה

ישנם 6 קטגוריות של מאפיינים:

  1. מאפיין A

מתוכו חייבים לזהות לפחות 2 סימפטומים, המופיעים במהלך חודש לפחות.אחד הסימפטומים חייב להיות מבין 3 הראשונים ברשימה:

Exit mobile version