Site icon חתונמי – נישואים אזרחיים

היפראקטיביות

 

חוסר מנוחה בידיים וברגליים, תזוזה בחדר או פטפטנות רבה. בגיל המבוגר – פעילות רבה מאוד בתחומים רבים. לעיתים מתחילים פעילויות רבות ולא מסיימים. אצל מבוגר נראה שהבגרות עוזרת לפצות על הקופצניות אבל עדיין תיראה תנועתיות בגוף.

אימפולסיביות עשויה להתבטא ב"ירייה" של תשובות לפני השלמת השאלה, בקושי בהמתנה בתור ובהתפרצות לדברי אחרים.

הפרעות נלוות נפוצות – דיכאון, חרדה, לקויות למידה, הפרעות התנהגות.

 

שינויים בקריטריונים לאבחון ב-DSM-5

הפרק על הפרעות ילדות בכלל בוטל.

לאור ההבנה שההפרעה נמשכת לתוך הבגרות, ולעיתים רק מאובחנת בבגרות – היא הועברה לפרק המתאר הפרעות התפתחויות על בסיס נוירולוגי.

בעבר ההפרעה הייתה צריכה להיות מאובחנת לפני גיל 7. כיום אנחנו צריכים מאדם עדות אישית לכך שהיו לו סימפטומים של קושי בקשב ואימפולסיביות עד גיל 12.

 

גורמים

כיום ההפרעה מוכרת כהפרעה נוירולוגית. ספיגת יתר של דופמין באונה הקדמית במוח פוגעת במנגנון של מתן פידבק לאדם על תכנון וארגון. האונה הקדמית קשורה ביכולות תכנון, ולמעשה במקרה זה חסר לנו דופמין.

בנוסף, ייתכן גם רקע גנטי להפרעה.

 

קשיים

הקשיים של ילד עם הפרעת קשב וריכוז אינם מתמקדים רק בקשיי למידה, ואינם מסתיימים עם סיום יום הלימודים.

 

אבחון וטיפול בילדות

אבחון מוקדם מבטיח התפתחות ותפקוד טובים יותר. אין כלי אבחוני אחד שמספק אבחון וודאי. האבחון כיום מתבסס על:

ההתייחסות היא למכלול המרכיבים – ריכוז וקשב וגם מרכיבים רגשיים ומשפחתיים.

האבחון קשה יותר בקרב ילדים מחוננים או מוכשרים שכן הם מפתחים מנגנוני פיצוי ומסוגלים עדיין להצליח. הם משקיעים אנרגיה רבה בהתמודדות והסתרה – חלק ממנגנוני הפיצוי שהם מפתחים. לעיתים רבות ילדים אלה מאובחנים רק בגיל ההתבגרות, מה שעלול ליצור קשיים ובעיות.

 

טיפול תרופתי

אם מישהו שאין לו הפרעות קשב לוקח ריטלין – ירגיש חד ובעיקר ערני יותר, יקבל יותר מרץ ויכנס למצב של היפר. ילדים ובני נוער ללא הפרעות קשב משתמשים בריטלין של חבריהם כסם ממריץ. לעומת זאת אצל אדם עם הפרעת קשב –הדופמין דווקא מרגיע וממקד.

אצל מתבגרים ומבוגרים נותנים מינונים יותר גבוהים. לקח הרבה זמן עד שמשרד הבריאות שינה את התקנות.

תופעות לוואי – עלול ליצורבעיות שינה ותיאבון, פגיעה אפשרית בייצור הורמון הגדילה.

 

טיפול פסיכולוגי

עם ילדים – טיפול התנהגותי לפיתוח מיומנויות למידה ומיומנויות חברתיות.

מתן חיזוקים על מיקוד קשב, ביצוע מטלות.

 

התמונה הקלינית בגיל המבוגר

ככל שאדם מתבגר ויש לו מחויבויות וחיים מורכבים יותר – כך הקשיים במיקוד קשב ו-וויסות רגשי גוברים.

  1. קושי להישאר ממוקד במטלה – מתקשים להתרכז בעת שיחה, גם עם אדם קרוב. מתנתקים. לא מקשיבים לכל מה שנאמר.
  2. מיקוד יתר – "נתקעים" בנושא שמעניין אותם ומתקשים לשמוע מה אומרים להם.
  3. שכחה וחוסר ארגון (או אפילו בלגן).
    • כל הסביבה הפיזית בבלגן תמידי
    • דחיינות
    • קושי בהתנעת מטלות – לא מתחילים…
    • נוטים לאבד חפצים – מפתחות, טלפון, משקפיים
    • קושי בהערכת זמן – מאחרים/מקדימים. לא יודעים להעריך את הזמן שדרוש למטלות
    • שוכחים פגישות… גם אם הן חשובות
  4. אימפולסיביות – מתפרצים באמצע שיחה או דיון, סגנון דיבור פוגע, מבלי לשים לב. קושי לשמור על התנהגות חברתית הולמת – בפרט אם מרגישים משועממים (ישיבה ארוכה בעבודה או המתנה בתור…).
  5. נטיות להתמכרות – סמים, אלכוהול או פורנוגרפיה. קשר מעניין.
Exit mobile version