Site icon חתונמי – נישואים אזרחיים

ארבע סוגי קריירה:

 

  1. קריירה קבועה\ יציבה- מחויבות לכל החיים למקצוע אחד. מורה, רפואה. המוטיבציה: בטחון ויכולת. סגנון קוגניטיבי: החלטיות/נמרצות.
  2. קריירה לינארית- תפיסה מסורתית של קריירה כמקצוע באותו תחום- צבא, אקדמיה. יועץ, יועץ בכיר, מנהל, שותף, שותף בכיר. המוטיבציה: השגיות וכוח. סגנון קוגניטיבי: היררכיה. (נכנסים לפירמה ומתקדמים באותו התחום).
  3. קריירה ספיראלית- קריירה עיקרית משתנה כל 7-10 שנים. תבנית: יסוד-הקמה, מומחיות, חוסר מנוחה, ממשיכים

הלאה. הפך נפוץ יותר בעסקים. מוטיבציה: צמיחה. סגנון קוגניטיבי: אינטגרטיבי תוך הסתמכות על הידע שנצבר. לדוגמה: מנהל משאבי אנוש שלמד  משפטים. משתמש בידע נצבר בתחום החדש. הידע לא מבוזבז, נלקח יחד איתך עם עולם התוכן שקיים.

  1. קריירה משתנה- תדיר וקצר חיים – כל 1-4 שנים משתנה. בחירות קריירה צדדיות- אין מקצוע ברור.

מוטיבציה: עצמאות, זהות, אתגר, גיוון. סגנון קוגניטיבי: גמיש. מתאים לצעירים שאין להם תבנית קריירה ברורה.

 

ממצאים:

 

תיאורית הלמידה החברתית

התעסוקתית

השפעת הסביבה על בחירת קריירה

מקבלים החלטה גם לפי השפעות הסביבה וחשוב להקפיד על רציונליות.

 

Gottferson`s Theory הגבלה, פשרה ויצירה עצמית

 

מושגים מרכזיים בתיאוריה

 

מאמר: התהליך מתואר ע"י גודפרסון כתהליך בן ארבעה שלבי התפתחות:

שלב ראשון- אוריינטציה לגודל וכוח (גילאי 3-5): קטנים וחלשים, גדולים וחזקים.אין תפיסות תפקיד, ההישג הוא הבנה שקיים עולם מבוגרים שכולל עבודה.

שלב שני- אוריינטציה לתפקידי מגדר (גילאי 6-8):חשיבה קונקרטית ודיכוטומית (רק 2 ערכים), כל דבר הוא טוב או רע. יש הבחנת תפקידים מגדריים בצורתם החיצונית של התנהגות ולבוש. אין חשיבה של יוקרה תעסוקתית, ישנה חשיבה מוקדמת של מעמדות חברתיים. ישנה דחיה של המין השני וכך נוצר גבול מגדרי.

שלב שלישי- אוריינטציה להערכה חברתית (גילאי 9-13): רגישות להערכה חברתית, בגילאים אלו יש בקורתיות לעיסוק בסטטוס נמוך וישנה הבנה של סמלי סטטוס. בגיל 13 יש הבנה של היררכיה עיסוקים. מבינים את הקשר בין הכנסה, השכלה ועיסוק. קיים גבול עליון וגבול תחתון ביכולות העסקה, גילאים אלה מעדיפים שיעסקו בעבודה בגבול העליון. פועל יוצא של הגבול העליון והתחתון, הינו אזור הנקרא zone of acceptable alternatives, שמשמעו הינו טווח יכולות מקצועיות כפי שהנער תופס את עצמו.

שלב רביעי- אוריינטציה לעצמי הפנימי הייחודי (גילאי 14 ואילך): מתחילים לגבש זהות אישית.משווים את עצמם לחברה. רוצים להשתלב ולממש שאיפות פרטיות, כך נוצר חיפוש אחר מימוש של השניים. שלב זה פותח את תהליך הפשרה. זהו תהליך של ויתור על האופציות המועדפות על הפרט, על ידי התאמה של המציאות עם השאיפות התעסוקתיות. קיימות דרגות שונות של פשרה- עוצמת הפשרה תלויה על-פי גודפרסון באיום על תפיסת העצמי- ככל שהפשרה גדולה יותר- יש יותר איום על תפיסת העצמי.

Exit mobile version